Boot

Aangezien wij voor langere tijd het water op gaan, en een Maas bevaren met al haar mogelijke nukken en grillen, is het niet de kwestie van ergens een bootje uit het rek te halen maar dient de keuze en aanschaf van de kano weloverwogen te worden. Omdat wij ook behoorlijk wat materiaal en bagage meenemen hadden wijzelf al uitgevonden dat een open Canadese kano de best mogelijke optie is. Maar welk merk, hoe groot, hoe zwaar en hoe lang, dat was natuurlijk de grote vraag. Bestond er hoegenaamd een vaartuig voor twee lichamen waarvan de stroomlijn was achtergebleven in de vorige eeuw ?

Nu hadden onze vrienden Wijsneus ons aangeraden op het internet te kijken.
Na enig rondsurfen ontdekten we in deze jungle zo’n 100.000 kano’s met aangeprezen kwaliteiten die achteraf waarschijnlijk de redenen waren voor moord en doodslag.
Dus niet langer gedraald en er een specialist bijgehaald, en zo togen wij op een frisse decembermorgen naar “Canoe & Kayak Services” te Deinze.

Hier werden we door Marc Vanleeuwe in zijn gezellig rommelig kantoortje allerhartelijkst ontvangen. Een grote dikke kat die boven op zijn bureau lag te ronken stelde ons onmiddellijk gerust. Goede schippers hebben immers altijd een kat.
Marc is een ervaren kajakker met zeekajakken als specialiteit, en zijn kano- en kajakshop is een begrip in de Belgische roeiwereld. Zowel clubs als particulieren komen bij hem graag over de vloer. En nu wij dus!

Hij zal wel met meer gekken te doen hebben, want toen wij hem over ons plan vertelden, barstte hij in ieder geval niet in lachen of in tranen uit, maar verzonk in serieus gepeins.
Nadat hij enige minuten in alle stilte zijn kat over haar kop had geaaid zei hij: “Jullie moeten een Kookaburra van Gatz hebben”.
Wiel en ik knikten heftig instemmend alsof Kookaburra ons zo bekend in de oren klonk als Cristal of Leffe.

Gatz is een Duits topmerk op gebied van kano, kajak en toebehoren.
De Kookaburra (Australische ijsvogel) is een lichtlopende langeafstandskano die plaats biedt aan vier volwassenen of aan Hugo en Wiel met veel bagage.
Deze Canadees is gemaakt van Royalex, een veellagige thermoplastische kunststof die ervoor zorgt dat de boot zowel licht, sterk en vormvast is. Een ingebouwde schuimkern maakt dat de boot onzinkbaar is (enige opluchting van onze kant!).
Hij is 530 cm lang, 93 cm op zijn breedst, 35 kg zwaar en kan 530 kg laden.
De boot beschikt over twee verstelbare zitjes zodat zowel geknield als zittend kan gepeddeld worden.
Een citaat uit een gerenommeerd kanotijdschrift: ”Een echte touringtruck die licht loopt en zich makkelijk manoeuvreren laat”.

We moesten niet verder overtuigd worden. We hadden onze reisgenoot gevonden. Onze pakketboot, ons cruiseschip, onze toeverlaat en ergernis. De bestelling werd geplaatst en onze Australische ijsvogel zou begin 2009 geleverd worden.

Na ook nog wat bijbehorend materiaal (zie verder) gekocht te hebben namen wij afscheid van onze deskundige adviseur.
“U hoort nog van” ons zei Wiel. Laat ons bidden dat het niet via het programma ”Spoorloos” is dacht ik.
We moeten het kind nu nog een naam geven en proberen de goden gunstig te stemmen.

Leave a Reply