Persknipsels

Artikel uit het Belang Van Limburg van 5 augustus 2009 (Met de nodige fouten)

Maaseikenaren kajakken 850 km van bron tot monding van Maas

05-08-2009

05:55 Maaseikenaren Willy Borkelmans (56) en Hugo Hoedemakers (51) hebben gisteren een tussenstop gemaakt aan de Maasbrug in hun stad. Sinds 17 juli al dobberen ze in een kano van bron tot monding over de Maas.

Over een week hopen ze in Rotterdam te arriveren. Met hun actie proberen ze geld in te zamelen voor het goede doel. “Ons plan werd als idioot bestempeld, maar nu worden we wel als helden onthaald”, lachten de twee kanoërs de toeschouwers op de Maasbrug toe.

“Al een jaar liep ik met het idee de Maas eens af te varen van bron tot monding”, vertelt Hugo Hoedemakers (56), die als coördinator werkt op de personeelsafdeling van Ford Genk. “In Willy Borkelmans vond ik een geschikte compagnon. We varen voor ons plezier, maar ook voor het goede doel want we willen geld inzamelen voor slechtzienden.”

“Op 17 juli zijn we gestart in Frankrijk. Elke dag legden we een traject af van minstens 35 km. In Frankrijk is de Maas één brok natuur. Vaak is ze grillig en zijn er grote stroomversnellingen tussen de rotsen, waarop prachtige kastelen staan. Eens als we de Belgische Ardennen indobberden, voeren we voorbij mooie dorpen aan de oever. Om te overnachten hebben we een tentje bij dat we aan de oever opzetten.”

Watervallen

“In sommige Franse dorpen zijn we feestelijk ontvangen”, onthield Hugo Hoedemakers. De 51-jarige Maaseikenaar is zelfstandig zaakvoerder wanneer hij niet in zijn kano zit. “Onze onderneming blijkt niet alledaags te zijn. Bijzonder mooi aan deze afvaart zijn de watervallen in de buurt van Neufchâteau. Vaak moesten we uit onze kano om de waterval te verkennen. Soms was de waterval te hoog en moesten we de kano over de rotsen slepen. Eén keer zijn we met de kano omgekieperd en drijfnat op de oever tot rust gekomen. Maar de grootste plons maakte ik gisteren, dichtbij huis aan het viaduct in Boorsem waar werken in de Maas worden uitgevoerd. We moesten er onze kano over de keien vooruit trekken. Ik gleed uit, kwam in een diepte terecht en ging kopje onder. De Maas is dus echt een vallei vol verrassingen. Ik kan er nu van meespreken.”

Helden

Dinsdagnamiddag kwamen Willy Borkelmans en Hugo Hoedemakers toe in hun geboortestad Maaseik. Familie, vrienden en kennissen stonden de twee helden al op te wachten op de Maasbrug. Zate Hermenie Just Der Langs speelde het muziekstuk ‘Ster es Eik’ en dat zorgde voor een meezinger bij de 300 toeschouwers op de oever. “Wat een ontvangst in onze thuishaven”, aldus Willy Borkelmans.

“Mijn ouderlijk huis ligt vlakbij de Maasbrug, zeilen doe ik al van mijn elfde. Toen ik enkele weken geleden vertelde dat we met ons tweeën de Maas van bron tot monding zouden afvaren, verklaarden ze ons als idioten. En nu staan we hier plots als helden. We hebben blijkbaar iets losgemaakt bij de bevolking.”

Noordzee

Van het stadsbestuur van Maaseik kregen de twee een eremedaille. Met hun tussenstop hebben de kanovaarders er nu 600 km op zitten. Vanaf vandaag leggen ze de resterende 250 km af in de richting van Rotterdam. “We willen de Maas afvaren tot in de Hoek van Holland, waar de rivier overgaat in de zee. Er wachten ons dus nog enkele onbevaarbare delen en ook diverse sluizen.” Vandaag varen Willy en Hugo verder over de Grensmaas en via Kinrooi Nederland binnen. Hun reisverslagen zijn te lezen op www.hobomaasafvaart.be.
Mark DREESEN

“Chapeau”, vermetele waternimfen ! Toen ik het” hobo-bericht” las in de goed-nieuws krant en de foto zag met de twee kanovaarders, die men zowaar de communie op straat kon geven, ben ik lachend in mijn pen gekropen om het volgende “karamel-gedicht” aan de openbaarheid prijs te geven. (Ik moest dat “ei” toch ergens kwijt !!)

Hugo en Willy twee helden voorwaar; ze schuwen, verdorie, geen enkel gevaar. ” En als het wat mee zit,” Uit Langres, daar willen ze zei mij een madam, samen vertrekken “dan varen ze verder om na 100 sluizen tot in Rotterdam.” Maaseik weer t’ ontdekken. Ze zamelen geld in En pater Tom Corstjens “om beter te zien”. was dad’lijk bereid Hoeveel ze ontvangen, en heeft dan hun kano valt nog te bezien. heel plechtig gewijd. “Proficiat” beide, De tocht duurt vier weken dat meen ik oprecht. of langer misschien; (Jaak brengt u naar Frankrijk hoe lang juist ? Dat zullen heeft hij me gezegd.) we later wel zien. Hij gaat die tocht ook doen Hoeveel kilometer maar met dit verschil : die zij, zonder meer, het volgend jaar pas dan wel moeten varen ? …den eerste april !!! . Zeshonderd , meneer. Een vurige supporter ! Herman Hendrix Stadsdichter Maaseik