Afgelegd traject : St.Mihiel – Haudainville : 32 km. Reistotaal 157 km.

Weersomstandigheden : ’s morgens onweer, door de dag droog, ’s avonds regen.

Vaarkwaliteit : Geen stroming , rugwind.

Gestrand zes kilometer voor Verdun!

Om 6 uur opgestaan om naar de bakker te gaan. Toen we gisterenavond “bonk” waren gaan eten, had men ons gezegd dat de bakkers hier heel vroeg open waren. (Wiel: Bonk  zijn frieten met  verschillende soorten worst van twijfelachtige afkomst).

Toen ik ook nog  aan een bankautomaat geld wilde afhalen werd mijn bankkaart om duistere redenen ingeslikt. Kon ik hier om halfnegen nog voor terugkomen!

Op weg naar de camping met mijn baguettes, werden op vijfhonderd meter voor de  ingang de hemelsluizen opengetrokken en werd ik zo drijfnat dat, nadat ik Wiel uit zijn tent was gaan halen, we naar de eetzaal van de camping moesten vluchten.

Het regende zo hard dat we vreesden  vandaag niet meer te kunnen vertrekken.

Tot het plotseling overhield en na vijf minuten de zon door de wolken brak.

Eerst gauw terug naar de bank  om mijn bankkaart op te halen.

Vermoedelijk begin ik er stilaan als een clochard uit te zien, want ik moest eerst een aantal formulieren invullen voor ik mijn kaart terugkreeg.

Maar goed, ondanks de vertraging konden we om tien uur toch nog vertrekken.

Weer veel Nederlandse jachten tegengekomen. Hebben altijd gekke vragen  en opmerkingen over de namen van de sponsors op onze boot.

“Uitvaartcentrum Leenders”dat kunnen ze nog begrijpen. ”Steryjon” is volgens hen iets met muziek.”Immo Janssen” dat gaat ook nog. Maar leg maar eens uit wat een “Sjeiven Dörpel” is (vooral aan de Fransen).

Met de firma “Borkelmans”  had  ik geen probleem. Die zit achter mij te werken, zei ik dan.

Vandaag zijn we zeven sluizen gepasseerd die door een sluiswachter(ster) manueel open-en dichtgedraaid worden. Blijkbaar een gegeerde vakantiejob!

Veel dode vissen gezien vandaag.

Omdat we vandaag absoluut in Verdun wilden geraken hielden we maar een korte pitsstop langs de oever van de Maas.

Helaas wisten we Verdun toch niet te bereiken. Het late vertrek speelde ons parten, en om halfvijf hadden we nog tien kilometer en drie sluizen voor de boeg, wetende dat de sluizen om zes uur dichtgingen.

We besloten nog één sluis te doen en te stoppen vier km verder in Haudainville.

Gelukkig maar want een kilometer voor de sluis, begon het ineens zo hard te regenen dat we na vijf minuten door-en doornat waren en heksentoeren moesten uithalen om onze bagage onder een dekzeil te krijgen op de oever.

Geen mogelijkheid om in dit weer een tent op te zetten.

Wiel keek mij weer eens op zijn speciale manier aan en zei dat hij eens met de sluiswachtster (studente) ging praten.

Na vijf minuten was het sluiswachtershuisje het onze, en stond de studente ons met tranen in de ogen aan te staren. We hebben voor vannacht de barak(vier op vier) met onze spullen  ingenomen  en eten seffens ”spaghetti de l’éclusière” wat dat in godsnaam ook moge zijn.

Met droge groeten!

0 thoughts on “Dag 6. Over hemel- en handbediende sluizen en hoe Wiel degradeerde van graaf tot sluiswachter.

1. OP de eertse plaats tot nu toe een geweldige prestatie ! Nu doorgaan!!!!
    Nu een gezegde van mijn moeder:
    “Neet klage mer drage en beaije om krag”

2. Jao, det is al de derde kier det ter det lapt. Ierst met de kestieëlfreule, den met de hollandse en noëw met det sluiswachterke. Maag men zich afvroage wat dè taffeleer tiegen det studentje vertelde, es het ouch nog begint te buuke.
    Willy quatorze, mon oeil, Napoleon joa,doa hét ter mier van weg. Auch vanachter in de kano zitten, det typeert. Ich ben van meining det Bo van veur moet zitten, zoe det Ho hem in de gate kan houwe en den de kano herduipe in BOHO.

3. Gisteren langs de Maas gaan fietsen en eens in de richting van Frankrijk gekeken. Ik zag nog altijd niets aankomen. Gelukkig maar, ik ga het dagelijks reisverslag anders nog gaan missen.

4. Een nieuwighied op culinair gebied uit de Franse keuken: Spaghetti van de sluiswachtersvrouw (Spaghetti à l’éclusière)
    Als het recept van de twee Maaseikenaars, gemaakt met de hulp van de gastvrouw wereldkundig wordt gemaakt zal het zijn plaats innemen naast de andere beroemde Franse recepten zoals onder meer ‘Forel van de molenaarsvrouw’ (Truite à la meunière) en de ‘Tarte Tatin’ van de gezusters Tatin

5. wat geweldig beste mannen wat jullie presteren en we wensen jullie natuurlijk heeel veel succes met jullie genomen initiatief …
    Hugo het is geweldig de dagelijkse ludieke en lachwekkende verslagen te mogen lezen …
    laat het jullie super goed gaan met de wind in de zeilen ( roeispanen)..
    en een behouden aankomst alweer bij uw volgende bestemming( doel) vandaag!!!!!!
    en overmorgen passeren aan jullie geboortestad …echt knap..
    hou je taai en vooral blijven lachen ..(:))